SEO zdarma, půl království a princeznu k tomu

Hřát se na výsluní Googlu a Seznamu – po tom prahne asi každý majitel webu. Podnikatelům z toho plyne obrat a neziskovým platformám se zase daří komunikovat se širokou veřejností. Miláčka robotů z nás udělá především SEO. Zdarma ale naše stránky nikdo neupraví. Řešením je svépomocná optimalizace webu za cenu stovek hodin samostudia a začátečnických přešlapů nebo placené služby profesionálů. Pojďme si alespoň vysvětlit, z jakých úkonů se ono magické SEO skládá, ať lépe posoudíte, jakou cestou vykročit.

1. Technické SEO – zdarma nebo za poplatek – tvoří základ optimalizace

Tak jako stavíme dům od základu a nikoli od střechy, postupujeme u SEO rekonstrukce webu. Zdarma čili sami si můžeme prostřednictvím bezplatných on-line nástrojů ověřit stav návštěvnosti, responzivitu, indexaci a rychlost načítání stránek. Není to zdlouhavé ani složité a pomůže nám to i v případě placené optimalizace například s pochopením pracovního plánu expertů. Chování lidí na stránkách, schopnost zobrazovat se dobře na mobilech a platné povolení pro roboty k indexaci našeho portálu – to vše vyčteme z Google Search Console. Pro úplné začátečníky nabízí aplikace bezplatné online kurzy, jak grafům porozumět.

Agentury specializované na SEO odstraňují v první fázi brzy a překážky. Například komprimují velké fotky nebo web převádí na rychlejší hosting. Z technického hlediska je také důležité zpevnit a zjednodušit konstrukci webu, aby v něm lidé ani roboti nebloudili. Rovněž se eliminují bludné stránky a chyby ve zdrojovém kódu. Jakmile je “hrubá stavební práce” hotová, přistupujeme k “dekoraci a zařízení” platformy, jak se dočteme v dalších odstavcích.

2. Obsahové SEO – životabudič webových textů

Pracnou součástí optimalizace stránek bývá up-grade obsahu. Profíci na něm obvykle dělají v tandemu. Analytik vypátrá takzvaná, pod nimiž lidé náš sortiment či know-how hledají. Copywriter má za úkol doplnit keywords čili klíčová slova do psaných informací. Zároveň se postará o gramatickou a stylistickou editaci textů a zdokonalí jejich formátování. Textový lifting a styling našich stránek poté způsobí revoluci ve vyhledávačích, které nás začnou nabízet na prominentních postech. Pokud máte spisovatelské vlohy a současně vynikáte v marketingu, můžete se v rámci úspor domluvit s najatou agenturou a vytvořit si podle jejích instrukcí textové SEO zdarma.

3. Odkazové SEO aneb linkbuilding

Do třetice všeho dobrého nám expert optimalizuje i síť odkazů. Poté, co si v kroku jedna upravil strukturu a během druhé fáze v ní nastolil obsahový řád, může nyní jednotlivé stránky provázat vnitřními linky. Fungují jako logické zkratky pro roboty i návštěvníky, aby na webu objevili to, co potřebují. Kromě interních odkazů si linkbuilder pohraje také s externími prokliky, které vedou odněkud ze sítě do naší on-line platformy. Spořivé typy si opět mohou část SEO týkající se registrace firmy či instituce do katalogů provést zdarma sami. Teoreticky si mohou napsat i PR články, pochopitelně s klíčovými slovy a nezbytnými prokliky, které jim pak odborník publikuje na vhodných fórech a portálech. Všemi těmito úkony sbíráme body u robotů a tím se náš web posouvá na lepší příčky internetu.

Suma sumárum se optimalizace www pro vyhledávače skládá z technické, obsahové a odkazové části. Všechny dohromady účinně zvyšují organickou návštěvnost naší on-line prezentace, která je tím pádem dostupná obrovskému množství potenciálních klientů. SEO zdarma najdeme jen u vlastního ramene. Jeho plné zvládnutí je srovnatelné třeba se šitím. Za profesionální švadlenou hledejme stovky hodin učení a praxe. Pokud vás povolání optimalizátora láká, sledujte i jiné díly našeho seriálu o SEO pro laiky, ať se vyhnete amatérským chybám. V opačném případě už víte, proč má kvalitní SEO svou cenu a dalších otázky nám posílejte do komentářů.  

Roman Pavlíček